Την Παρασκευή, 8 Μαίου 2009 στις 20.00μμ, η Γκαλερί Παπατζίκου στη Βέροια εγκαινιάζει έκθεση χαρακτικών έργων του Μανόλη Γιανναδάκη με τίτλο, «χρόνος και μνήμη – χώρος και χρόνος».
Από το πλούσιο σε μορφοπλασίες και νοήματα, εικαστικό έργο του Μ.Γ. εκτίθεται μια ενότητα που θεματικά κινείται γύρο από ένα κεντρικό άξονα μια κριτικής ματιάς του καλλιτέχνη, για τις μεταλλάξεις του φυσικού, του φυτικού κόσμου, π.χ. δέντρα που η μορφολογία τους μεταλλάσσεται σε κάτι άλλο, επίσης στοιχεία από τον τεχνολογικό χώρο συνυπάρχουν και συμπράττουν επιπλέον σε αυτή την μετάλλαξη.
Παράλληλα, εκτίθενται έργα που παραπέμπουν οπτικά, στο σχέδιο και την έννοια της μορφολογίας της κλεψύδρας.
Είναι έργα μικρής φόρμας (10×15 cm) και μεσαίας κλίμακας (70×100 cm), δουλεμένα με σχεδόν όλες τις τεχνικές της βαθιάς ή κοίλης χάραξης και με την τεχνική της φωτοχάραξης πάνω σε φωτοπολυμερικούς τσίγκους.
Η ιστορικός τέχνης Θάλεια Στεφανίδου σημειώνει: … Ο Μανόλης Γιανναδάκης, χαράσσοντας παραλλαγές του χρόνου, μας παραδίδει τις χαρακτικές του σειρές σαν «ιερογλυφικές σφραγίδες»… Ιχνογραφώντας τις ρυτίδες φυσικών μορφωμάτων, καθώς αυτά αποκτούν μέσα από διαδοχικές πυκνώσεις και αραιώσεις εμφανώς έκτυπα τα πολιτισμικά τους χαρακτηριστικά, εγκλείει χρωματικές υγρασίες σε οριοθετημένες διαδρομές… Γη και ουρανός, ρίζα και αύρα φυλλώματος, γεωλογικές σημειώσεις και εικαστικές στιχουργίες, ο Γιανναδάκης χαράσσει τους νευρώνες της μνήμης ιχνηλατώντας μονοπάτια και ατραπούς προς την ουσία της φύσης και της τέχνης.
Ο δημοσιογράφος Θανάσης Γωγάδης επίσης σημειώνει: … Ο Μ.Γ. δεν έχει πάψει έως σήμερα να παρουσιάζει τον κατακερματισμό αλλά και την ανασύνθεση του χώρου, τις σχέσεις χρόνου και μνήμης, χώρος και χρόνος γενικότερα τον απασχολούν και προσπαθεί να τους αιχμαλωτίσει ή να οριοθετήσει με προσωπικά, μορφολογικά στοιχεία.
Ο Χρόνος αυτή την φορά υποδηλώνεται μέσω της κλεψύδρας που άλλοτε το σχήμα της είναι εμφανές και άλλοτε όχι. Εύστοχη η επιλογή της, αφού περικλείει τη ροή (την ρευστότητα των πραγμάτων;) και την κίνηση, αλλά και την αναστροφή, αλλαγή, τη μη στατικότητα. Εντυπωσιακότατες είναι εκείνες οι κλεψύδρες που μεταλλάσσονται ή μεταμορφώνονται σε δένδρα με την αντανάκλαση ή μορφοποίηση των κλαδιών σε ρίζες-καλώδια και το αντίστροφο. Τα οργανικά στοιχεία και τα σύμβολα της νέας εποχής δεν παύουν ακόμη και όταν η κλεψύδρα τεμαχίζεται και παραμένει το ένα της μόνο μέρος, ως κύκλος μηδέν.
Οι κύκλοι, τα τεχνολογικά σχήματα, οι δυναμικές γραμμές παραμένουν και στην ενότητα που διαπραγματεύεται, την μνήμη. Δένδρα, φύλλα, φτέρες αποτελούν τα στοιχεία για μια πιο «προσωπική» εμβάθυνση του καλλιτέχνη. Η δυναμική του χρώματος έχει και πάλι τον πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς κάποιοι απρόσμενοι συνδυασμοί, ξαφνιάζουν ευχάριστα. Μη ξεχνάμε πως το χρώμα και το σχέδιο, σε όλες τις διαπλεκόμενες τεχνικές και συνδέσεις ήταν από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του Μ.Γ. Ο Καλλιτέχνης ξέρει πολύ καλά πως όλοι μας κρατάμε πάρα πολλά στοιχεία γονιδιακά από τις παλιές μνήμες μας, προσπαθώντας να προσαρμοστούμε σε καινούργια περιβάλλοντα, έρχεται να αρθρώσει και να εικονογραφήσει αυτά, με τον δικό του προσωπικό τρόπο».
Ο Μανόλης Γιανναδάκης ζει και εργάζεται από το 1985 στη Θεσσαλονίκη, είναι αναπληρωτής καθηγητής χαρακτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Η έκθεση θα έχει διάρκεια έως 30 Μαΐου του 2009 και οι ώρες λειτουργίας της Γκαλερί είναι Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 17:00 – 21:00, Τετάρτη, Σάββατο 10:00 – 14:00 (και με ραντεβού).